Sunday, March 3, 2013

Cum sa-ti inveti bebelusul sa adoarma singur

O sa va povestesc ceea ce am facut eu ca sa-mi invat bebelusul sa adoarma singur, dupa 10 luni in care ne-am chinuit ingrozitor in fiecare seara. Marcus a fost certat rau cu somnul de cand s-a nascut. Adormitul era partea cea mai grea: daca nu adormea la san trebuia plimbat in brate cel putin 20 minute sau leganat pe picioare (uneori nu vroia), ca sa se trezeasca dupa vreo 10 minute si trebuia s-o iei de la capat. Orele de somn variau de la o noapte la alta, in functie de cum avea el chef. Nedormita de atata timp si epuizata am hotarat sa fac ceva in privinta asta. M-am documentat pe internet despre metodele agreate de medici si recomandate de alte mamici. Am ales "the cry it out method". Desi destul de drastica, a dat rezultate imediat.
Mai intai de toate trebuie stabilita o rutina de culcare foarte stricta, de exemplu: cina, apoi baita, schimbat hainutele, alaptat, pupici si dragalaseala de noapte buna. Eu in fiecare seara inainte de somn ii enumar toate animalele care fac nani nani, pregatindu-l psihologic pentru momentul somnului. Din rutina face parte si mersul la culcare mereu la aceeasi ora.
Asadar, in prima seara, dupa rutina descrisa mai sus, l-am pus in patut si i-am zis frumos sa se culce. Am iesit din camera. Era socat si bineinteles ca s-a pus pe bocit. A plans amarnic timp de o ora, timp in care eu am intrat la 5 minute, apoi la 10 minute, la 15 minute ca sa-i aduc aminte ca trebuie sa se culce, sa-l mangai pe capsor si sa-l pup, dar fara sa-l iau in brate. A adormit epuizat dupa o ora. A doua seara a plans jumatate de ora. Am intrat la el in camera la 7 minute, apoi la 10 minute. A treia seara a plans tot jumatate de ora. A patra seara am facut progrese vizibile, a plans numai 15 minute, nici n-a mai trebuit sa mai intru. Cu fiecare seara, timpul de plans s-a redus treptat la 10 minute, apoi la 5 minute, apoi la un fel de marait si in sfarsit dupa doua saptamani, nu a mai plans deloc. Copilul se obisnuise cu ideea ca trebuie sa se culce singur, ca nu va veni nimeni sa-l ia in brate. Uneori daca nu-i e foarte somn, mai sta in picioare, vorbeste ceva pe limba lui, dar pana la urma tot se culca. Nu intru la el decat atunci cand stiu sigur ca doarme profund, ca sa-l invelesc.
De cand bebelusul meu adoarme singur viata mea s-a schimbat in bine. Pentru ca il culc mai devreme, am timp si pentru mine, o ora-doua, de care ma bucur din plin. Partea proasta e ca se mai trezeste noaptea cam de 2-3 ori, uneori la ore imposibile. Daca nu ii este foame si nu vrea sa se culce la loc imediat, aplic aceeasi metoda, il las singur. Uneori mai scanceste dar pana la urma adoarme. Din pacate nu doarme mai mult de 9-10 ore pe noapte, dar probabil atat are el nevoie ca sa se refaca.
Somnul de pranz e inca dificil, adoarme la san sau in balansoar. Doctorii recomanda sa nu aplici metoda plansului in acelasi timp pentru somnul de seara si pentru somnul de pranz. Acum astept sa mai treaca ceva timp ca sa-l invat sa adoarma singur si la pranz.
Singurul lucru pe care il regret este ca nu am facut asta cu luni in urma, cand era mai mic. Se pare ca metoda plansului se poate aplica la bebelusii de 4-6 luni, nu mai devreme.
Stiu ca unii parinti refuza sa-si lase bebelusul sa planga. Ti se rupe inima intr-adevar, dar merita. Faptul ca plange cateva seri nu-l afecteaza atat de mult pe termen lung cat obiceiurile sale proaste de adormit. Cand adoarme singur, bebe incepe sa invete sa fie independent, sa se auto-linisteasca si sa nu se mai trezeasca atat de des. Cel putin asa spun majoritatea mamicilor care au recurs la aceasta metoda. In conluzie, happier parent, happier baby.

Pentru mai multe informatii despre metoda "the cry it out" consultati linkurile de mai jos. De aici m-am inspirat eu:

http://www.babysleepsite.com/

http://www.babycenter.com/0_baby-sleep-training-the-basics_1505715.bc





Edit 2017 - la al doilea copil. NU FACETI ASTA! Este o metoda tampita care traumatizeaza copilul. Am incercat-o la primul copil dar nu si la al doilea. Adoarme singur o perioada dar cum pleci cu el undeva se strica totul si o iei de la capat! Daca aveti posibilitatea, dormiti cu copilul in acelasi pat, sa va simta prezenta, acordati-i cat mai mult timp, ei cresc atat de repede si nu mai au nevoie de noi! Savurati orice moment, chiar si atunci cand plange noaptea, inseamna ca sufera si are nevoie de mama lui! Mamicile cu 2 copii sunt mai intelepte decat cele cu unul pt ca au mai multa experienta. Am lasat articolul, nu l-am sters, pt cei care chiar vor sa incerce, dar nu mai sunt de acord cu metoda, nu as mai aplica-o, este prea dura si inumana. O sa regret toata viata ca mi-am chinuit copilul asa. Pana la urma faceti cum credeti ca e mai bine, dar asta cu trezitul des noaptea e doar o perioada, primii 2 ani, apoi doarme bine, nu se mai trezeste si va reveniti cu oboseala. Succes si curaj!

1 comments:

Anonymous said...

Buna sunt curioasa cum a evoluat problema somnului. Si eu sunt cam in aceeasi situatie dar nu am curajul sa il las sa planga, desi asta e solutia pe care mi-a dat-o pediatrul. Al meu adoarme numai la san si se trezeste des noaptea, iar la siesta vrea sa doarma in brate. E obositor si ma regasesc in multe situatii din cele descrise de tine aici.

Post a Comment